maandag 26 augustus 2013

Online kunstveilingen, doen of niet?

Online kunstveilingen

De komst van kunstveilingen op internet

Als er iemand met iets nieuws komt op internet betekent dat in het algemeen dat anderen er direct bovenop springen om het te imiteren. Dat is ook een verschijnsel dat we zien bij de zogenaamde kunstveilingen waar er vrij plotseling een flink aantal van op het internet zijn verschenen.

De opbrengst is vaak erg laag

Het voornaamste wat direct opvalt bij deze veilingen is de prijs die uiteindelijk wordt behaald. Sommige veilingsites vermelden ook een "galerieprijs" waarvoor het kunstwerk in hun galerie te kopen is en we zien niet zelden dat de verkoop onder de tien procent van deze galerieprijs blijft. Dan is dus ofwel die galerieprijs niet erg realistisch ofwel de verkoopprijs is ver onder de maat.

Publiciteit kan een goede reden zijn

Nu kunnen er redenen zijn voor een kunstenaar om het werk min of meer weg te geven. Dat is in feite de situatie op het moment dat je voor de kosten van de verf en doek verkoopt via de veilingsite. Het geeft zeker enige publiciteit en mogelijk wat naamsbekendheid. Indien er inzicht is in de biedende partijen dan vinden we daar een aantal handelaren terug die op het laatste moment van de veiling een koopje binnenhalen. Dus die naamsbekendheid komt vooral bij deze handelaren terecht. En die kennen je dan vooral als iemand die erg gemakkelijk met de opbrengst van de kunstwerken omspringt. Iets wat men later beslist zal weten te gebruiken. Ondergetekende handelt ook in kunst en houdt deze prijzen die bepaalde kunstenaars hier halen dan ook nauwkeurig bij...En die zijn er meer...En dat heeft zeer negatieve gevolgen voor de kunstenaar:

Duurder verkopen wordt wel lastiger

De keerzijde van deze veilingen voor de kunstenaar is dan ook dat het erg moeilijk wordt om je werk voor meer te verkopen. Gelukkig is het aantal mensen dat kennis heeft van deze extreem lage prijzen tot nu toe nog wel beperkt, maar als het nieuws bekender wordt dan heb je als kunstenaar echt een groot probleem.

Hoe vergroot je de waarde van je kunst?

Elke marketingspecialist kan je vertellen dat je vanaf een hoge vraagprijs wel kunt zakken, maar dat het vrijwel onmogelijk is om vanaf een lage vraagprijs weer te stijgen. Dit laatste kan alleen als er iets dat substantieel de waarde verhoogt aan het te verkopen product is toegevoegd. En dat zal met kunst zelden of nooit het geval zijn.

Je duwt je marktwaarde omlaag als je niet uitkijkt

En zeg nu zelf: Waarom zou een galerie het risico nemen om een werk van 500 euro in de verkoop te nemen als een vergelijkbaar werk van dezelfde kunstenaar voor vier tientjes te krijgen is via een online veilingsite?

Let op de reden waarom je verkoopt via een online kunstveiling

Kortom, voor een kunstenaar kan het verkopen via een veilingsite op korte termijn wat zakgeld opleveren. En dat kan een hele valide reden zijn. Maar zoek dan wel een site die een realistische minimumprijs hanteert en de prijsstelling niet aan een paar handelaren overlaat die bij 10% van de waarde ook afhaken.


Ook een kunstenaar heeft eigenwaarde. En die moet hij of zij hier niet mee te grabbel gooien. Wil je naamsbekendheid en wil je van je overtollige werk af, overweeg dan deelname aan een veiling voor een goed doel. Dan zal dat alleen maar positieve consequenties hebben.