dinsdag 17 september 2013

Hopelijk gaat mijn schilderij kapot..Over exposeren in grote Hotels

Hopelijk gaat mijn schilderij kapot...Over exposeren in grote Hotels


Kunst in de horeca. Is dat wat?

Steeds meer hotels en ander horeca-gelegenheden bieden mogelijkheden om kunst aan de wand te hangen. Er komen ook steeds meer "bemiddelaars" die de hotelier de zorgen en de werkzaamheden uit handen nemen. Dat doen ze uiteraard niet voor niets.

Er komen niet alleen kunstliefhebbers in hotels

Het probleem met dit soort exposities is, dat het hier om "schieten met hagel" op klanten gaat. Tenslotte is lang niet iedereen die het hotel bezoekt in kunst geïnteresseerd. En zal er slechts af en toe een liefhebber tussen zitten.

De kans op een mogelijke koper is klein

Dat zorgt er voor dat er alleen een kleine kans op een potentiële koper is op een locatie waar heel, heel veel mensen komen. Dan komen we terecht bij de grote hotels en congrescentra waar duizenden mensen per week komen. Daar moeten wel een fors aantal kopers tussen zitten, toch?

Opbrengst komt vooral uit verzekeringsgeld

Uit de cijfers van één der grootste centra in het zuiden van het land blijkt volgens een woordvoerder echter iets heel anders. Voor zover men weet halen kunstenaars hun enige omzet in het congrescentrum uit het feit dat er tijdens een leuke avond nog wel eens een kunstwerk sneuvelt dat dan door de verzekering wordt betaald. Iets waar het hotel een vermogen aan verzekeringspremie voor betaalt want de verzekering is ook niet gek.

Hoe je zou moeten kopen weet niemand

Opmerkelijk genoeg weet niemand van het personeel de vraag te beantwoorden wat je moet doen als je een kunstwerk wilt kopen. Zelfs een bereidwillig telefoontje met deze vraag naar de directie geeft geen uitsluitsel. Die denken dat de bemiddelaar dat wel zal weten maar hoe die bereikt zou moeten worden weet ook niemand...

Naamsbekendheid? Naar wie? 

Maar de grote naamsbekendheid dan die een dergelijke expositie met zich mee brengt? Nou, dat zou in principe kunnen als er ten eerste naambordjes bij de werken zouden zijn en ten tweede iemand die zou lezen. Om over de dronken congresgangers die elke avond de bordjes verhangen bij de kunstwerken in de gang maar te zwijgen. Dus een goede kans dat u pronkt met de veren van een ander. Of een ander met uw veren. Dat is dan natuurlijk ook goed mogelijk. Volgens de zegsman is het in elk geval zo dat men 's morgens vroeg alle beeldhouwwerken weer even terug gaat zetten waar ze de vorige dag nog stonden.

Exposeren in hotel is vooral leuk voor de kunstenaar zelf

Kortom, exposeren in een groot hotel of congrescentrum kan misschien wel leuk zijn maar is wel beslist iets waar je als kunstenaar eens heel goed over na moet denken. Het plezier is psychologisch en vooral goed voor het zellfvertrouwen en de eigendunk, Verkopen zit er in het algemeen gesproken niet in. Naamsbekendheid alleen als de naambordjes "aard en nagelvast" aan de muur zitten. Nou ja, als er veel gesloopt wordt haal je als kunstenaar in elk geval een leuke omzet. Zorg dus bij voorkeur voor een plaatsje vlak bij de bar...