KUNST VERKOPEN | Exposeren in hotels
Hopelijk gaat mijn schilderij kapot...Over exposeren in grote hotels
Kunst exposeren in de horeca. Zou dat wat kunnen zijn?
Steeds meer hotels en ander horeca-gelegenheden bieden mogelijkheden om kunst aan de wand te hangen. Er komen ook steeds meer "bemiddelaars" die de hotelier de zorgen en de werkzaamheden uit handen nemen. Dat doen ze uiteraard niet voor niets. Daar hebben ze gelijk in.
 |
De lobby van een hotel is vaak heel geliefd om te exposeren |
Er komen alleen niet alleen kunstliefhebbers in hotels
Het probleem met dit soort exposities is, dat het hier om "schieten met hagel" op klanten gaat. Tenslotte is lang niet iedereen die het hotel bezoekt in kunst geïnteresseerd. En zal er slechts af en toe een liefhebber tussen zitten en die moet dan ook nog eens tijd en zin hebben om zich in het getoonde aanbod te verdiepen.
De kans op een mogelijke koper is dus relatief klein
Dat zorgt er voor dat er alleen een kleine kans op een potentiële koper is op een locatie waar heel, heel veel mensen komen. Dan komen we terecht bij de grote hotels en congrescentra waar duizenden mensen per week komen. Daar moeten dan statistisch gezien wel een aantal potentiële kopers tussen zitten, toch?
Opbrengst komt vooral uit verzekeringsgeld
Uit de cijfers van één der grootste centra in het land blijkt volgens een woordvoerder echter iets heel anders. Voor zover men weet halen kunstenaars hun enige omzet in het congrescentrum uit het feit dat er tijdens een leuke avond nog wel eens een kunstwerk sneuvelt, dat dan door de verzekering wordt betaald. Iets waar het hotel een vermogen aan verzekeringspremie voor betaalt, want de verzekering is ook niet gek. Het wordt ook meer en meer gebruikelijk dat de exposanten zelf de verzekeringspremie gaan betalen.
Hoe je een kunstwerk aan zou moeten kopen weet niemand
Opmerkelijk genoeg weet niemand van het personeel de vraag te beantwoorden wat je moet doen als je een kunstwerk wilt kopen. Zelfs een bereidwillig telefoontje met deze vraag naar de directie geeft geen uitsluitsel. Die denken dat de bemiddelaar dat wel zal weten, maar hoe die bereikt zou moeten worden weet ook weer niemand...Dat klinkt niet echt veelbelovend.
Naamsbekendheid? Naar wie? Van wie?
Maar de grote naamsbekendheid dan, die een dergelijke expositie met zich mee brengt? Nou, dat zou in principe kunnen als er ten eerste naambordjes bij de werken zouden hangen en ten tweede iemand die ze zou lezen. Om over de dronken congresgangers die elke avond de bordjes verhangen bij de kunstwerken in de gang maar te zwijgen. Dus een goede kans dat u pronkt met de veren van een ander. Of een ander met uw veren. Dat is dan natuurlijk ook goed mogelijk. Volgens de zegsman is het in elk geval zo dat men 's morgens vroeg alle losstaande beeldhouwwerken weer even terug gaat zetten waar ze de vorige dag nog stonden.
Exposeren in hotels is vooral een leuk idee voor de kunstenaar zelf
Kortom, exposeren in een groot hotel of congrescentrum kan misschien wel leuk zijn, maar is wel beslist iets waar je als kunstenaar eens heel goed over na moet denken. Het plezier is louter psychologisch en vooral goed voor je zelfvertrouwen en je eigenwaarde. Verkopen zit er in het algemeen gesproken niet in. Naamsbekendheid krijg je alleen als de naambordjes "aard en nagelvast" aan de muur zitten. Nou ja, als er veel gesloopt wordt haal je als kunstenaar in elk geval een leuke omzet. Zorg met dure werken dus bij voorkeur voor een plaatsje vlak naast de bar...