Promotie is niet populair bij kunstenaars
Reclame werkt
Kent u de amerikaanse Fastfoodketen Mcdonalds? Ik neem aan van wel. Toch komen we de reclame van deze hamburgerketen letterlijk overal tegen. Hun gouden "M" bij de vestiging torent overal bovenuit, op elke gebeurtenis wordt ingespeeld of er word zelf wel een actie bedacht die over alle TV-kanalen wordt uitgestrooid. Mcdonalds mag er van uitgaan dat het grootste deel van de bevolking hen kent. Een dergelijk bedrijf keert elke cent om voordat hij uitgegeven wordt. En toch doen ze deze peperdure reclames. Waarom? Omdat het werkt. Want bij promotie is het belangrijkste onderdeel de herhaling. De herhaling van de boodschap en vooral ook het herhalen van de merknaam.
U kent iedereen op de reclame toch al?
Kijk eens een keertje naar de TV-reclame. En dan zien we dat mcdonalds niet de enige is. Bijna alle merken die u langs ziet komen kende u al. Maar ook zij weten dat ze hun boodschap tot in het oneindige moeten herhalen. Er zijn dan ook vele technieken om promotie te maken en en in onderstaande mindmap staan er een aantal opgesomd.
Gebruikte technieken voor promotie
|
opklikken voor vergroting |
De gebruikelijke praktijk in de kunst
Kijk nu eens naar de beeldende kunst. Wat doen kunstenaars aan promotie? Nu, de meeste eigenlijk helemaal niets. Één of twee keer per jaar zetten ze hun atelierroute als het verplichte nummer van de atelierroutes wordt georganiseerd. Overigens ook nog eens een verschijnsel dat over het hoogtepunt heen is, als we de berichten mogen geloven. Soms heeft men een website. Nu, websites werken net als de Mcdonalds reclame alleen als je die constant bijwerkt en promoot. Uit 5 jaar beheren van het MainportArt netwerk hebben we wel geleerd dat de meeste kunstenaars zelden of nooit iets aan hun website wijzigen. En de meeste kunstenaars zijn dan ook nauwelijks of zelfs helemaal niet te vinden op internet.
Ateliers zijn zelden zichtbaar
De zichtbaarheid van ateliers is meestal ver te zoeken. Die zitten ergens achteraf, vaak op een industrieterrein of in een oude school die de gemeente een tijdje ter beschikking stelt. In elk geval niet op lekker zichtbare en vindbare locatie in een winkelstraat waar veel mensen langs komen. Dat is gewoon onbetaalbaar.
|
Heel effectief en heel duur |
Deugt er dan niets?
En dan hebben we de exposities. Over de vele varianten op dit terrein vindt u al het nodige op dit weblog, bijvoorbeeld over wachtkamers, hotels, galeries. Maar, zult u zeggen, deugt er dan niets? Nee, natuurlijk niet. Er zijn vele mogelijkheden van promotie. In het schema hierboven vindt u er een aantal maar dat overzicht is verre van compleet.
Maak een promotieplan
Laat de penselen eens een uurtje liggen en ga eens een plan maken hoe u zichzelf kunt promoten. Hoe u zichtbaarder kunt worden. Hoe uw naam als het ware automatisch naar boven komt als iemand een kunstwerk wil kopen. Net als die hamburgerketen automatisch omhoog komt als u even iets wilt eten langs de snelweg.
Neem een agent
Wilt u het promotiewerk niet zelf doen? Maakt u liever kunst? Overweeg dan eens om iemand anders dat werk te laten doen. Dat kost u een paar centen of -bij een agent die werk in natura accepteert- een paar schilderijen. Maar als daar een leuke omzet tegenover staat, dan is dat die moeite toch wel meer dan waard?
Goede promotie is lonend
Kortom, ga u verdiepen in uw promotie. En in de promotie van uw werk. Te duur? Bedenk eens wat een billboard als op de foto langs de snelweg kost. Dat is al snel een ton per dag! Toch zitten ze altijd vol. Omdat veel mensen ze zien. En bedrijven er dus graag het geld voor over hebben.
Een succesvolle kunstenaar besteed 70% van de tijd aan promotie
Een interessant artikel over een kunstenaar / marketingman die zijn visie over kunstverkopen geeft en stelt dat een kunstenaar maar liefst 70% van zijn tijd aan marketing dient te besteden om succesvol te zijn.
Aanbevolen leeswerk dus op http://joepderksen.blogspot.nl/2014/07/marketing-is-geen-kunst.html