zondag 29 september 2013

Kunst verkopen via een website is vrijwel onmogelijk

KUNST VERKOPEN | Internet heeft geen emotie


Emotie is heel belangrijk, zo niet het allerbelangrijkste bij kunsthandel



Hoe krijg je emotie gecommuniceerd via internet? 


Kunst verkopen via een kunstwebsite is lastig tot onmogelijk. Dat heeft vooral te maken met het feit dat internet geen mogelijkheden heeft tot het overbrengen van emotie. En kunst is tenslotte pure emotie.

Een fotootje van een paar vierkante centimeter kan onmogelijk de imposante indruk van een groot schilderij weergeven. Een dergelijk schilderij moet je op je af laten komen. Je moet er aan voelen, aan ruiken. Je moet de emotie ondergaan. En dan zal de begeerte om het te bezitten vanzelf wel komen.

 




En via veilingsites wordt aardig verkocht. Maar dan wel via prijzen dat de kunstenaar blij mag zijn als hij of zij de kosten van het doek en de verf er uit krijgt. Dat schiet ook niet echt op.

Is een website voor een kunstenaar dan helemaal niet nuttig? Jazeker wel, heel nuttig zelfs. En dan vooral als visitekaartje. Of liever gezegd als een verlengstuk daarvan.

Een website is namelijk wel heel geschikt om een indruk te geven van uw werk, uw catalogus of uw portfolio. En daar fungeert het als visitekaartje.

Een dergelijke site moet wel aan een aantal eisen voldoen. Zo moet deze er niet al te goedkoop uitzien. U geeft toch geen visitekaartje af met kreukels en koffievlekken?

Een ander punt is reclame op een website. Natuurlijk, het kan. En je ziet het ook heel vaak. Is het reclame voor het netwerk waar een site deel van uitmaakt, dan is het nog verdedigbaar omdat de reclame de website indirect ten goede komt, maar gewone product reclame of reclame in de sfeer van "wilt u ook zo'n gratis website" werkt niet altijd even goed.

Straal altijd uit dat u echt serieus met uw website en  met uw werk bezig bent. Als u het kennelijk niet echt serieus neemt, waarom zou iemand anders dat dan wel doen?

Bij het vroegere Mainport Art Productions werkte men jarenlang met het verstrekken van gratis (inderdaad, met reclame) of zeer voordelige websites (zonder reclame) en wat toch duidelijk werd was dat de kennis van de doorsnee kunstenaar met betrekking tot websites zeer beperkt is.

Men overschat gruwelijk de kennis die nodig is om een website te maken. Tegenwoordig kan iedereen die weet hoe je op internet kunt komen een website maken. De noodzakelijke kennis is zelfs zo gering dat men zich die in één dag eigen kan maken. Inclusief de kennis om de site later uit te bouwen en/of er onderhoud op te plegen.

Ook de zogenaamd zo moeilijke internetmarketing is vooral een kwestie van gezond verstand gebruiken en niet achter allerlei hypes aanrennen. 

Daarom gaan we enkele workshops ontwikkelen. In één dag leert u een volwaardige website maken die u daarna gewoon kunt gaan gebruiken. Dus voor een paar tientjes beschikt u niet alleen over een prima kunstwebsite, maar ook over de kennis om er optimaal mee om te gaan. Kortom, iets wat eigenlijk geen enkele serieuze kunstenaar mag missen.


UPDATE:  

Dit stukje lokte, net als meer artikelen op dit weblog een aantal positieve en negatieve reacties op. Er waren een tweetal kunstenaars die juist heel goed via internet verkochten. Één beweerde ruim 180 werken in twee jaar verkocht te hebben. Na een uitgebreid gesprek met beiden bleken er een aantal opmerkelijke overeenkomsten te zijn:

1. Beide sites waren volledig Engelstalig;
2. Beide sites verkochten figuratieve kunst, voor 90% typisch Hollandsche landschappen;
3. Beide sites verkochten meestal kleinere werken, maximaal 40 x 50 cm, met een enkele uitschieter naar een wat groter formaat;
4. Beide hadden een grote klantenkring onder geëmigreerde Nederlanders;
5. Beiden publiceerden zeer veel persoonlijke informatie op Facebook, die vaak op geen enkele manier aan hun kunst gerelateerd was, maar waardoor er wel een band tussen de Nederlandse verkopers met de "vrienden" in het verre buitenland via Facebook ontstond.

Dus wilt u gaan verkopen via internet? Doe hier dan uw voordeel mee.