Verkopen via een galerie
Galeries zijn er in alle soorten en maten
Kunstgaleries zijn er natuurlijk in allerlei soorten en maten. Sommige zijn zo groot dat het wel een museum lijkt, andere beslaan slechts een paar vierkante meter en hebben slechts enkele stukken. In dat laatste geval is het meestal puur een liefhebberij van de eigenaar.
Er zijn galeries voor verschillende doelgroepen
Naast de grootte van de galerie is er de doelgroep die bediend wordt. Deze is grofweg in twee delen op te splitsen, namelijk de kunst die gekocht wordt door kunstliefhebbers (gewoon omdat men het mooi vindt) en de kunst die vanwege de naam van de kunstenaar gekocht wordt als geldbelegging.Vaak vinden we in de grote galeries vooral de kunst voor geldbelegging en in de kleine de kunst voor de liefhebber maar uitzonderingen bevestigen ook hier de regel.
Exposeren in een grote galerie
Voor een kunstenaar die het (nog) niet zover heeft geschopt dat hij/zij als belegging wordt aangekocht is het nagenoeg onmogelijk om bij de grotere (en bekendere) galeries binnen te komen tenzij de kunstenaar een enorme hoeveelheid geld meeneemt. De muurprijs (de prijs om een schilderij op te mogen hangen) is vaak indrukwekkend hoog.
Grote galeries voor kunstenaars die naam hebben gemaakt
Dat betekent automatisch dat ook de kunst die er moet komen te hangen behoorlijk duur moet zijn. En de kopers voor dure kunst van kunstenaars die nog geen naam gemaakt hebben zijn schaars. Verkoop je tegen alle verwachtingen in toch iets, dan rekent de galerie meestal tussen de 30 en 50% provisie. Kortom, je mag als kunstenaar een vrij afwijzende houding verwachten.
Exposeren in een kleinere galerie
Dat betekent dat je als kunstenaar afhankelijk bent van de kleinere galerie. Die rekent in het algemeen wat schappelijker muurprijzen en provisie. Sommige galeries trekken de huurprijs van de verkoopprovisie af. zodat je of een muurprijs of verkoopprovisie betaalt maar nooit beide. Dit kan een interessante tussenoplossing opleveren waarbij kunstenaar en galerie het verkooprisico volledig delen. Als kunstenaar mag je in elk geval een grote betrokkenheid bij je werk verwachten. De eigenaren van dit soort kleinere galeries doen het meestal niet om het geld (het is meestal al mooi als het kostendekkend is) maar puur uit liefhebberij. Ga er maar rustig van uit dat een galerie die voor minder dan €100.000 euro in voorraad heeft, er echt niet van kan leven.
Wat mag u verwachten?
Een galerie regelt de expositie, zorgt voor toezicht, publicaties, persberichten en dergelijke. Daarnaast beschikken ze meestal over een omvangrijke klantenkring die benaderd wordt bij een expositie. Sommige leveren boeken, kaarten of websites mee. Het inschakelen van een actieve galerie zorgt er voor dat je er als kunstenaar eigenlijk geen omkijken naar hebt. Uiteraard verschilt dit dienstenaanbod tussen de verschillende galeries. Ook een opening met een spreker of andere bijzonderheid wordt vaak door de galerie geregeld, Omdat een groot deel van de verkoop op de opening gebeurt is een opening zeer aan te raden,
Ik betaal niet om te poseren!
Een groeiend probleem voor deze kleine galeries is dat sommige kunstenaars weigeren om mee te betalen om hun werk te laten zien. Sommige galeries accepteren in zo'n geval wel enkele werken maar tot een volwaardige expositie met alle hierboven genoemde voordelen op het gebied van exposure etc. zal het dan nooit gaan komen. Verder zal de galeriehouder heel kritisch zijn en steeds meer naar de verkoopbaarheid van het werk gaan kijken. Een beginnend kunstenaar die niet meebetaalt zal het in de meeste gevallen niet redden om ergens binnen te komen op deze basis of zijn werk moet wel zeer imponerend zijn.
Een goede samenwerking kan vruchtbaar en nuttig zijn
En dat is jammer want een goede samenwerking tussen galerie en kunstenaar kan zeer vruchtbaar voor beiden zijn. Dus zeker bij beginnende kunstenaars die nog niet van hun werk kunnen leven is maar de grote vraag of deze vorm van bezuiniging op de expositiekosten niet heel sterk tegen hen keert Probeer liever een deal te sluiten waar u beiden voordeel van hebt. Dat kan bijna altijd.
Betalen met een kunstwerk
Als het echt niet gaat qua kosten, probeer dan een vorm van ruilhandel. Zie het dat je het eens wordt met de galeriehouder over betaling in natura door het leveren van een geschikt kunstwerk. Dan kost het geen geld maar levert wel de voordelen van een "normale" expositie.
Zoek een galerie waar iets mee te regelen valt
Zoek daarom altijd een galerie waarmee het klikt en waar dus wel iets mee te regelen valt. Is die klik er vanaf het begin niet, dan is het maar de vraag of het verstandig is om als kunstenaar bij die galerie te exposeren, maar omgekeerd zal een galerie bij het ontbreken van chemie ook niet snel geneigd zijn om een expositie te organiseren waarbij de galerie maar moet afwachten of er enige verdienste aan vast zit.
De galerie koopt zelf in bij kunstenaars
Een vrij zeldzaam voorkomende maar wel bestaande variant is die, waarbij de galerie het werk van de kunstenaar inkoopt en daarna zelf de verkoopprijs bepaalt. Dat kan interessant zijn als kunstenaar omdat je zeker weet dat er sprake van omzet is. Maar reken er wel op dat u zeker niet het volle pond zult ontvangen. Immers, de galeriehouder wenst ook beleg op zijn boterham en moet er dus vrij zeker van zijn dat hij een behoorlijke marge kan realiseren. Ook zal de galeriehouder dit pas gaan doen als u enige naam hebt gemaakt. Of u krijgt een extreem laag bedrag voor uw werk aangeboden.
Ontwikkelingen in de online galeries
En dan zijn er nog de online-expositiemogelijkheden waar we binnenkort op terug gaan komen. Wel kunnen we op voorhand zeggen dat bij normale online-galeries of via eigen websites de kans op enige serieuze verkoop minimaal is. Bij speciale online galeries is deze kans aanzienlijk groter en kan door het wereldwijde bereik met de beoordelingsmogelijkheid op werkelijke grootte zelfs wel eens groter zijn dan welke plaatselijke of landelijke galerie dan ook. Er zijn voorbeelden waar online verkoop goed loopt, maar dat zijn uitzonderingen die in het betreffende artikel beschreven zijn.
Er kan misschien meer dan gedacht
Kortom, het verkopen van uw kunst via een galerie is op vele manieren mogelijk maar het is ook een wereld met eigen gebruiken. Maar er geldt ook dat er meestal meer kan dan u denkt.