KUNST VERKOPEN | Facebook en de Facebookgroep
Kunst verkopen via Facebook en andere social media
Verkopen via internet is lastig tot gewoon onmogelijk
Eerder schreven we op deze website al over het verkopen van kunst via internet. (zie) De conclusie was daarbij dat het lastig is, hoewel er enkele opmerkelijke uitzonderingen schijnen te zijn. Bijvoorbeeld verkopen via de Facebookgroep biedt meer perspectieven en het aantal leden van deze groepen stijgt met sprongen. Waarbij de ene groep aanzienlijk meer te bieden heeft dan de ander, maar dat is een kwestie van uitproberen. Een bekende en relatief grote groep is KunstPortaal Nederland.
Facebook is populair
Buitengewoon populair onder kunstenaars is het gebruik van Facebook. Logisch, het is gemakkelijk in het gebruik en je krijgt directe terugkoppeling van je "Facebookvrienden."Materiaal op Facebook is slechts beperkt zichtbaar
Uw "Facebookvrienden" krijgen uw portfolio wel te zien, maar iedereen die zich geen vriend mag noemen moet genoegen nemen met een viertal door Facebook geselecteerde werken. De zichtbaarheid van uw portfolio is dus marginaal in vergelijking met een normale website wat het kunst verkopen via Facebook al flink lastig maakt.Facebook selecteert uw potentiƫle klanten voor u. Dat doet u helaas niet zelf
Maar er zit bij Facebook nog een addertje ter grootte van een Boa constrictor onder het gras...En dat is iets waar veel mensen zich helemaal niet van bewust zijn: Facebook bepaalt wie uw berichten te zien krijgt, tenzij u ze zelf even op de "timeline" van uw "vrienden" plaatst als die daar tenminste toestemming voor gegeven hebben. Wat meestal niet zo is.
Facebook houdt alles maar dan ook alles over u bij wat het maar te pakken kan krijgen. Daar wordt een soort van profiel mee opgebouwd dat later dient voor het bepalen van welke advertenties u te zien gaat krijgen en van welke "vrienden" u post mag ontvangen. En wie van uw vrienden uw berichten zullen gaan krijgen. Vrij weinig, meestal. Denk aan 10% van uw vrienden. De rest van de miljoenen Facebookgebruikers merkt niets van u.
Heeft u weinig contacten? Dan kunt u wel gaan
Valt het u ook wel eens op dat een bepaalde oude vriend nooit meer iets van zich laat horen op Facebook? En dat altijd dezelfde mensen op uw berichten reageren? Dat is dus logisch. Als iemand niet erg actief is, dan verdwijnt deze voor Facebook als "niet zo interessant" volledig uit zicht. Zijn posts worden niet meer gelezen en hij wordt dus steeds oninteressanter.U ziet alleen uw meest actieve vrienden
Mensen waar u wat regelmatiger contact mee hebt zien uw berichten wel. En u ziet die van hen. En u reageert op elkaar waardoor Facebook van mening is dat u elkaar dus interessant vindt. Facebook zal in de praktijk volgens de geleerden op dit gebied uw vriendenkring beperken tot ongeveer de 30 meest actieve "vrienden." De rest van uw 8734 vrienden hoort niets van u. En u niet van hen.Soms ziet nauwelijks iemand uw bericht
Als u een beetje pech hebt kan het nog veel minder zijn. Facebook begint als u een bericht plaatst dit bij ongeveer 2% van uw "vrienden" te plaatsen. Reageren die er niet op, bijvoorbeeld door een "like" of door het te delen, dan is het jammer en blijft het daarbij. Alleen als er snel reacties komen ziet Facebook uw bericht als belangrijk en zal het doorzetten naar een procent of 20 - 30 van uw vriendenkring. En pas als die laaiend enthousiast worden gaat het verder.U moet eigenlijk permanent online zijn
De beste manier om dit te voorkomen is eigenlijk om de gehele dag door berichten op Facebook te plaatsen waarbij een stuk of vijf per dag echt wel het minimum is. Veel goeroes gaan er vanuit dat het delen van de berichten van anderen niet meetelt voor uw populariteit. Daarnaast dient u op zoveel mogelijk berichten van anderen te reageren zodat u "op gaat vallen" voor de Facebooksoftware die de berichten verdeelt, zodat deze u als belangrijk zal gaan rangschikken. Pas dan gaan meer mensen uw berichten ontvangen. Overigens ten koste van degenen die dit allemaal niet doen, maar dat is uw probleem verder niet.Het gebruik van pagina's
Een andere mogelijkheid om te zorgen dat meer mensen uw berichten gaan zien is gebruik te maken van betaaldiensten. Hiervoor zijn wel aparte pagina's, zogenaamde Fanpages nodig. En dan nog is er geen enkele garantie.
Facebookgroepen staan veel beter bekend
Bij een groep komt uw bericht in elk geval op de pagina van de groep te staan en blijft daar staan tot u hem weg zou halen. Het bereik is dan ook veel en veel beter dan van een eigen pagina. Probeer het maar eens uit, bijvoorbeeld op een kunstgroep als "KunstPortaal Nederland". U zult zien dat het beter werkt.
Een betaalde dienst is noodzakelijk
Kortom, wilt u uw kunst verkopen via Facebook? Neem in elk geval een betaalde dienst. Reken bij 200 volgers (likers) op minimaal 30 euro per bericht dat u verzenden wilt. En weet dat dit dure bericht bij de ontvanger vaak na enkele uren al uit het zicht verdwenen is. U kunt ook per klik op uw bericht adverteren. De kosten liggen dan op enkele dubbeltjes per klik.Het is op Facebook nog lastiger om te verkopen dan op internet zelf
Kortom, de elders behandelde bezwaren tegen verkopen van kunst via internet gelden eigenlijk in nog veel grotere mate bij het verkopen van Facebook, omdat Facebook nog een aantal extra belemmeringen toevoegt..En dat is dan nog los van het feit dat dit een bijzonder dure grap kan worden.