Zoeken in deze blog

dinsdag 17 juni 2014

Durf eens duurder te zijn

Durf eens duurder te zijn


Niet alleen uw kunst bepaalt uw verkoop

Als je kijkt op beurzen, kunstmarkten etc dan valt op dat de ene kunstenaars soms middelmatig werk goed verkoopt terwijl werk dat veel beter in elkaar zit bij de buurman nauwelijks verkoopt. Kennelijk spelen daar ook heel andere zaken mee dan de kunst die de kunstenaar exposeert, op zich.

De eerste indruk is vaak bepalend bij aankoop

Van het grootste belang is uiteraard de eerste indruk die het langslopende publiek krijgt. Niet alleen moet hun aandacht worden getrokken met iets opvallends maar die aandacht moet zolang vastgehouden worden dat men de moeite neemt om uw kraam uitgebreid te bestuderen.

Hoe kan een leek weten dat uw werk goed is?

Daarnaast moet men het idee krijgen dat uw werk kwalitatief goed is. En laten we eerlijk zijn, 90% van de marktbezoekers kan dat absoluut niet bepalen. Hooguit heeft men een eigen voorkeur of smaak, maar die kunt u als kunstenaar onmogelijk beïnvloeden.

Duur is altijd goed en veilig. Ja toch?

De leek brengt een directe associatie aan tussen prijs en kwaliteit. Is iets peperduur, dan zal daar wel een reden voor zijn. Ofwel een kunstenaar maar duur werk is gewoon goed. Anders zouden "kenners" die hoge prijzen toch niet betalen? Dat spreekt voor velen volledig voor zich.

durf duurder te zijn
opklikken voor groter

Een paar dure werken zijn nodig voor het totaalbeeld

Dus wilt u als een geslaagd kunstenaar opvallen dan dient u in elk geval enkele zeer dure werken zo opvallend mogelijk te koop aan te bieden. Deze werken trekken in de grote massa van aanbiedingen de aandacht. En deze dure werken zetten u voor veel personen direct als "Goed" en "De investering dik waard" neer.  Mooi, wat willen we nog meer.

Er is best een markt voor kunst. Ook nu in 2019

Nou, verkopen bijvoorbeeld. Want de markt voor goedkopere en herkenbare werken is op het moment van schrijven , zomer 2018, behoorlijk groot en levendig. En richt u om te verkopen op het publiek dat kunstmarkten etc. bezoekt. Zie het artikel elders op dit weblog.

Goedkoper werk valt positief op naast uw duurdere werk

En als u uw werk dan voor een redelijke prijs aanbiedt naast de genoemde dure werken, dan zal dit al snel als een "aantrekkelijk koopje" worden ervaren. Zeker als u dat punt benadrukt door er een "beursaanbieding", "marktaanbieding", "alleen vandaag met 40% korting" etc van te maken.

Deze aanpak werkt ook op internet

De kans dat u tot de wel-verkopende verkopers gaat behoren neemt door deze simpele stappen aanzienlijk toe. Verkoopt u via een internetpagina? Dezelfde trucs laten zich ook daar gemakkelijk gebruiken.