donderdag 24 januari 2019

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Inleiding

KUNST VERKOPEN | Een inleiding

 

 

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Inleiding

 


De traditionele marketingaanpak is al oud

De technieken op het gebied van marketing zijn al oud. Heel oud. En komen allemaal op hetzelfde neer: Bevredig met wat je levert een behoefte van een klant of nog liever, los een probleem van die klant op. Dat kan met een product of door het leveren van een dienst. Heeft de klant helemaal geen "probleem" dat hij opgelost wil hebben? Dan zullen we middels een marketingcampagne de klant er van moeten overtuigen dat hij wel degelijk een "probleem" heeft al weet hij dat zelf nog niet. Bij de moderne marketingaanpak kom je dit overal tegen.


Castano, Purple Haze


U heeft echt wel de nodige "problemen"

De tv-reclame gaat u laten zien welke "problemen" u echt heeft, ook al weet u dat niet. Bent u nieuwsgierig? Ga een paar minuten tv-reclames kijken en u weet wat u voor "problemen" blijkt te hebben. U moet afvallen, mooi worden, niet afvallen, meedoen met de buren, de grootste auto hebben, de groenste auto hebben, de meest kansrijke toekomst hebben. Hebt u iets uit dit lijstje niet? Dan wordt er wel een product aangeboden dat uw "probleem" wel even op gaat lossen.

Deze aanpak werkt ook in de kunst

Hoewel het totaal ongebruikelijk is, is het ook voor kunstenaars en kunstverkopers van het grootste belang om deze traditionele aanpak toch te omarmen. Waarom? Gewoon omdat het werkt. Iets waar men zich zelf niet eens van bewust is. Dat is het gemene van dit soort aanpakken. U moet uw toekomstige klanten gaan bewerken zodat hun "probleem" straks is dat ze niet genoeg schilderijen van u als kunstenaar bezitten. Kijk, dan hebt u iets om dat "probleem" op te gaan lossen.

Een traditionele marketingcampagne opzetten

Het voeren van een traditionele marketingcampagne doen we eigenlijk met een aantal aspecten, die opmerkelijk genoeg alle met een letter "P" beginnen en daarom ook wel de vier "P"s worden genoemd.

Of het er vier of vijf zijn is iets waar de geleerden het nog niet echt over eens zijn.

We gaan achtereenvolgens kijken naar


  • Prijs;
  • Plaats;
  • Product;
  • Promotie en
  • Publiek.

Inderdaad, dat zijn er geen vier maar vijf.

In andere artikelen komen al deze aspecten aan de orde.