Zoeken in deze blog

donderdag 24 januari 2019

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Prijs

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Prijs


Om echt te verdienen is het nodig om "door te breken"

We hebben eerder gezien dat de prijzen in de kunstwereld bepaald worden door het feit of je het als kunstenaar gemaakt hebt en tot de "inner circle" behoort of dat je nog wanhopig aan de deur staat te kloppen om daar binnen gelaten te worden. Staat u voor die deur, lees dan verder. Bent u eenmaal door de deur heen maak u dan geen zorgen meer over de prijs. Men zal u betalen wat u vraagt. Aankoopprijs speelt dan geen rol meer. Iedere koper zal er van uitgaan dat hij uw werk ooit voor een hoger bedrag zal kunnen verkopen. Uw kunstwerk heeft een andere rol gekregen, namelijk dat van beleggingsobject.

Zina Anisimova

Helaas bent u nog niet doorgebroken

Maar u bent nog niet in een positie om uw werk tegen elke vraagprijs te verkopen. Dat betekent allereerst lagere prijzen. Bij een prijsverlaging snijdt het mes aan 2 kanten. Niet alleen uw prijs gaat omlaag, de commissie van de kunstverkoper gaat evenredig mee. Dus in plaats van een schilderij van 1 x 1 meter waar u 500 euro voor vraagt en de koper inclusief BTW straks 1000 euro voor neertelt maakt u vier schilderijen van 50 bij 50 cm waar u 125 voor vraagt en die dan voor 250 de deur uit gaan. Daarmee zijn deze schilderijen al een stuk verkoopbaarder geworden.
Goed, het zijn misschien geen monumentale werken maar de schoorsteen kan met deze kleinere doeken waarschijnlijk wel beginnen te roken....Kortom, de eerste stap als we met de prijs gaan werken is het verminderen van de eigen verkoopprijs.

Moet u de lijst of de sokkel wel mee-verkopen?

Verkoopt u de lijst mee? Die zit niet alleen in uw prijs maar ook in de commissie van uw kunstverkoper. Vraag  u eens af of die lijst wel bij de prijs in moet....Komen we bij "presentatie" nog op terug.

Zoek eens een alternatieve prijsstrategie

Wel eens gedacht aan andere prijsstrategiƫn? Bijvoorbeeld de uit de USA overgewaaide "firesale" als u eens wat ruimte in uw atelier wilt maken. U begint met maandenlang al uw kunstwerken periodiek iets in prijs te verhogen.

Dan gaat u aan de weg timmeren met een verkoopactie van 5 dagen.  De eerste dag geeft u bijvoorbeeld 70% korting, de tweede dag 50%, de derde dag 30%, de vierde dag 10% en de laatste dag vraagt de volle prijs (die u eerder al verhoogd had).

De totale  verkoopprijs zal wellicht iets omlaag gaan maar de kans dat u verkoopt is heel groot en een dergelijke aanpak kan dus al heel snel voor verkoop zorgen. De kans van slagen wordt nog groter als u het samen met een aantal collega's weet te regelen zodat u de kosten gezamenlijk kunt dragen en een veel groter aanbod in de strijd kunt gooien.

Het verschil tussen adviesprijs en werkelijke prijs

Kortingen werken gewoon om mensen te bewegen om te kopen. Het is niet voor niets dat elk duur apparaat wordt verkocht met een adviesprijs waar u nu net toevallig bij de aanbieder waar u bent 25% korting op kunt krijgen. Kortingen geven mensen een goed gevoel bovenop hun aankoop. Niet alleen zijn ze blij met wat ze gekocht hebben maar ook met de manier waarop ze het hebben weten te kopen.

De kunsthandel kan de prijs ook te ver opdrijven

Overigens is deze hoge prijs die ontstaat na optellen van commissies en BTW ook iets wat de kunsthandel zelf zich terdege aan zou moeten trekken.  Immers, de verleiding om werken op een expositie te komen bekijken en die achteraf direct te kopen bij de kunstenaar zelf wordt wel heel erg groot als je op die manier met wat onderhandeling vrijwel de helft van de aankoopprijs in de zak kunt houden. Dan loopt de kunsthandel gewoon alles mis. Ook hier is men erbij gebaat de prijzen in de hand te houden.