donderdag 24 januari 2019

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Plaats

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Plaats


Het marketingaspect "Plaats"

Als we het over het marketingaspect "Plaats" hebben dan spelen er twee aspecten. Namelijk de plaats waar iemand heen gaat om kunst te zien of te ervaren en de eigen woonkamer waar de kunst moet komen.

Het verschil tussen museum en galerie

Mensen gaan naar een museum om de tentoongesteld kunst te bekijken. Niet om het te kopen. Bij een expositie gaan we er echter van uit dat ze komen om te kopen. Als die verkoopdruk binnen de galerie wegviel, zou de drempel van een expositie bij een galerie een stuk lager worden. Waarschijnlijk zou die druk zelfs volkomen verdwijnen. Het zou betekenen dat de galerie het bedrijfsmodel volledig op de schop zou moeten gooien. Dat gaat even buiten het bereik van dit weblog dat zich op kunstenaars richt maar we zullen er in een andere publicatie nog eens aandacht aan schenken. Maar het komt in de kern neer op een splitsing van verkoopfunctie en expositiefunctie.

Kunst moet gezien worden

Het betekent ook dat de aandacht eigenlijk verlegd moet worden van de verkoop van kunst in een speciale galerie naar plaatsen waar van nature al veel mensen komen. De verkoop van werken zal dan al snel veel minder doel op zich worden. We zien dat nu wel al in restaurants, hotels en wachtkamers van medici. Maar helaas legt men ook daar de nadruk op dat verkoopaspect dat direct weer een drempel opwerpt.

Ga op zoek naar alternatieve branches

Maar er zijn meer branches denkbaar waar werken tentoongesteld kunnen worden. Denk aan de autoshowroom, meubelzaken, tuincentra etc. Maar zadel deze zaken niet op met verkoopactiviteiten want daar zitten ze zeker niet op te wachten. Als men de afrekeningen etc. voor zijn rekening moet gaan nemen met alle werkzaamheden en niet te vergeten, alle verantwoordelijkheden die daar aan vastg zitten dan zal de neiging tot meewerken niet echt groot zijn. Maar als u de werken er alleen maar ophangt zonder dat er van verkoop ter plaatse sprake is, dan wordt uw expositie alleen maar een extra aandachttrekker. En elke ondernemer is gek op aandacht.

Geen verkoop verlaagt de druk op de klant

Als kunstenaar zullen we dus beslist merken dat de drempel om werk tentoon te stellen fors omlaag gaat als er geen verkoop aan vast zit. Maar we exposeerden toch om het werk te verkopen? Natuurlijk moet er geld verdiend worden maar op die verkoopfunctie komen we nog terug.

Men kan bij toeval getroffen worden door uw werk

Bedenk dat het belangrijk is dat uw kunst vaak gezien wordt door mensen die daar helemaal niet naar op zoek zijn, maar die wel getroffen kunnen worden door uw werk. Uw werk roept een emotie bij hen op en betere kopers kunt u zich op dat moment niet wensen.  Impulsaankoop is dus uitermate belangrijk. En daar moeten dus ook faciliteiten voor komen.

De consument is niet naar u of uw werk op zoek

Bedenk dat de consument waar we buiten de "inner circle" aan moeten verkopen niet direct zelf op zoek gaat naar kunst. Hij of zij moet er min of meer toevallig tegenaan lopen. De groep die bewust op zoek gaat naar kunst wordt voldoende bediend door de traditionele kunsthandel en de kringen daar omheen. Zij hebben voldoende wegen tot hun beschikking die naar Rome leiden.