donderdag 24 januari 2019

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Product

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Product


Het product "Kunst"

Over het product "kunst" kunnen we kort zijn. We hebben dat hier op dit weblog al meermalen aangeroerd: Wil kunst verkoopbaar zijn dan moet het Begrijpelijk, Betaalbaar en "Plaatsbaar" zijn. Met plaatsbaar bedoelen we dan dat niemand een werk van twee bij drie meter in de huiskamer kan hebben. Dus de maten moeten redelijk zijn.

Koffermaat

In deze context komen we wel de term "kofferformaat" tegen, met andere woorden een formaat dat direct in een koffer meegenomen kan worden. In de praktijk rond de 30 bij 40 cm.

Wat verkoopt gewoon slecht

En wat dus qua onderwerpen slecht verkoopt: Portretten van onbekende derden, naakten (absoluut niet uit te leggen aan je schoonmoeder) en kleinere abstracte kunst. De markt van abstract 3d werk is daarbij wat groter dan voor abstracte schilderkunst.  Een uitzondering op de naakte is wat men eufemistisch wel slaapkamerkunst noemt. Erotiek maar dan inderdaad voor de slaapkamer. De meeste mensen hangen dat niet boven de open haard. Alhoewel je je af kunt vragen wat er gek aan is en waarom het niet zou kunnen. Juist het open en bloot tonen kan een stukje begrip en acceptatie kweken.

Een klein beetje marktonderzoek

Wellicht kan een stukje marktonderzoek daarbij behulpzaam zijn. Loop eens een aantal gelegenheden af waar men kunst verkoopt. (galleries aan het einde van een expositie, veilingen, kunstmarkten etc.) en noteer de verkochte onderwerpen (Meestal voorzien van een rode stip). Na verloop van tijd en een aantal bezoeken weet u vrij nauwkeurig wat het publiek wel en vooral niet koopt. Hoe meer bezoeken u aflegt hoe nauwkeuriger uw onderzoek wordt. Daar kunt u dan rekening mee houden bij in elk geval een deel van het werk wat u maakt.

Een verkoopbaar product

Wil een product (ook buiten de kunst) verkoopbaar zijn dan moet het aansluiten op de vraag van iemand die juist zoiets zoekt. En die iemand gaat op zoek als hij zoiets zoekt. Probeer eens in de schoenen van uw mogelijke koper te gaan staan. Wat zou een reden zijn voor die persoon om kunst te gaan kopen? En wat zou hij dan waarschijnlijk gaan kopen? Op dat soort vragen moet u een antwoord hebben voordat u succesvol werk kunt maken. En desnoods naast het werk dat u zelf zou willen maken.