donderdag 24 januari 2019

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Promotie

Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Promotie


Kunstmarketing en kunstpromotie gaan hand in hand

Bij promotie van kunst kennen we natuurlijk de traditionele aanpak middels advertenties in gespecialiseerde bladen, het sturen van uitnodigingen, persberichten en dergelijke. Hier is middels dit weblog weinig nieuws aan toe te voegen dus de traditionele promotievormen laten we nu verder buiten beschouwing en we zullen er slechts aandacht aan schenken als dat relevant is.

Promotie met moderne middelen

In plaats daarvan gaan we eens kijken wat we met moderne middelen kunnen bereiken als we het voorgaande in acht nemen. We denken dan aan verschillende aspecten van de moderne informatietechnologie. 

Moderne communicatiemiddelen

Als we het over moderne communicatiemiddelen hebben dan denken we al snel aan internet en afgeleide producten als smartphones en dergelijke.

Website is te koud en te emotieloos

Over de website hebben we het al gehad. Een website is van nature een onpersoonlijk medium waarmee het bijzonder moeilijk emotie overbrengen is.Het is niet voor niets dat er honderden boeken over intermarketing verschenen zijn. Immers, dit verschijnsel geldt voor alle producten waarbij aankoop een emotionele waarde heeft.

Het kopen van 100 gloeilampen in het buitenland via internet is echter een voorbeeld waar emotie geen enkele rol speelt en het zijn dan ook vooral dit soort gebruiksvoorwerpen en emotieloze producten waar veel in omgaat via internet. Kortom, voor het verkopen van kunst vanaf een plaatje is een website ongeschikt. Een website is echter buitengewoon geschikt om onze portfolio aan grote groepen te laten zien.

Social media in het verkoopproces

Ook de zogenaamde social media spelen bij het verkoopproces nauwelijks een rol van betekenis maar zijn wel geschikt om een band tussen kunstenaar en liefhebber te kweken die in een later stadium het doen van een aankoop een stuk gemakkelijker kan maken.

De grote nadelen van social media zijn het zeer beperkte bereikt en de vele restricties die door de providers aan het getoonde werk worden verbonden. Men is bij overtreding van een bepaling, al is het onbewust, al heel snel geneigd om een account op te heffen. Met name Facebook, Instagram en Google zijn berucht op dat punt.

Email kan heel goed werken

Wat wel kan werken om een communicatie tussen kunstenaar en kunstliefhebber op gang te houden is email. Een kunstenaar kan bijvoorbeeld via email voorbeelden van nieuw werk rondsturen of via dit medium wijzen op andere nieuwigheden op zijn website. Het opbouwen van een lijst met emailadressen is dan ook een belangrijk onderdeel van het verkoopproces. Het voordeel van email is dat het gemakkelijk is om een band op te bouwen met de lezers van de email dan wanneer we gebruik maken van social media.

Een foto in het eigen interieur

Een faciliteit die we tegenwoordig ook nog wel eens tegenkomen is de mogelijkheid om te zien hoe een bepaald schilderij tot zijn recht komt in onze huiskamer, door een foto van het schilderij in een foto van de huiskamer te monteren. Dit kan goed werken.