Traditionele marketing bij verkopen van kunst. Publiek
Publiek
En dan de laatste P uit onze marketing aanpak en wel het publiek. Want bij het bereiken van dat publiek moeten we tegenwoordig met een aantal zaken terdege rekening houden. Als we denken aan een moderne manier van voorlichten, dan komen een aantal trefwoorden naar boven:
Snel.
Snelheid is alles. Informatieoverdracht wordt in termen van seconden gedacht in plaats van in termen van minuten. Kijk maar eens een willekeurige commercial op de televisie. Of denk aan de korte berichten van SMS of Twitter, die kort en krachtig moeten zijn en snel te maken en te lezen.
Oppervlakkig
Het mag duidelijk zijn dat wanneer er zo gekozen moet worden voor snelheid, het niet uit kan blijven dat informatieoverdracht oppervlakkig wordt. Kennelijk wordt dat niet als een bezwaar ervaren gezien het veelvuldige gebruik van middelen als Twitter, Whatsapp en SMS.
Media
Omdat we meestal meer tekst dan beelden nodig hebben om een situatie of een kunstobject te beschrijven zien we vaak dat foto's, infographics of andere visuele componenten gebruikt gaan worden ter vervanging van die tekst. Moet er toch gebruik gemaakt worden van een tekstueel medium, dan is het aan te raden die zo kort mogelijk te houden. Een geweldig medium om kort en krachtig iets over te brengen is video. Dit gaat qua mogelijkheden het gebruik door amateurs vaak nog te boven, zeker als er sprake is van nabewerking.
Traditioneel publiek
En natuurlijk is er sprake van het meer traditionele publiek. Vergeet die niet, want ook daar kunnen kopers tussen zitten...Richt u niet met bovenstaande punten uitsluitend op het publiek dat alleen met internet en de smartphone te bereiken is.