dinsdag 24 september 2013

Hoe zorg je voor wat omzet in de wereld van de beeldende kunst?

Hoe zorg je voor wat omzet in de wereld van de beeldende kunst?

Het is voor de meeste kunstenaars niet zo eenvoudig om hun kunst te verkopen. Zelfs doorgewinterde kunstkopers zijn vaak aarzelend om de eerste te zijn die werk van een bepaalde kunstenaar gaan kopen. Zeker als het onbekende kunstenaars zijn die niet zo aan de weg timmeren. En of dat nog niet problematisch genoeg is, het is nog veel moeilijker om iets aan mensen te verkopen die zelf geen echte kunstverzamelaars zijn.

Maar op het moment dat u iets verkocht hebt zal het een stuk eenvoudiger worden om daarna weer iets te verkopen.

Maakt u ook zulke lelijke dingen?

Veel kunstenaars twijfelen constant aan zichzelf en aan het werk dat zij maken, zeker als ze autodidact zijn. Niet daar verder ook maar iets mis mee is. Het is buitengewoon belangrijk dat u nooit gaat twijfelen aan uzelf op het gebied van uw creativiteit en uw vaardigheid, zelfs als u er geen kans toe ziet om er ook maar iets van te verkopen. Er zijn vele redenen waarom mensen geen kunst kopen. En die hebben niets met uzelf of het werk dat maakt te maken.

Dat heeft te maken met hun kennis op het gebied van kunst, hun zelfvertrouwen, een onbestemd gevoel dat hun kennis op het gebied van kunst niet is wat die zou moeten zijn en misschien wel de belangrijkste reden: "Wat anderen ervan vinden, ofwel krijg je erg veel kritiek op je aankoop?"

Veel mensen in de kunstwereld, of ze nu net beginnen of er al langer in rondlopen, maken zich er zorgen over wat anderen van hun aankoop zullen zeggen. De angst om uitgelachen te worden bij de aankoop van een kunstwerk, bijvoorbeeld door collega's, vrienden en bekenden is groot. Vooral bij abstract "dat mijn zoontje van drie ook kan maken" is de kans op dat soort knullige opmerkingen groot. Eigenlijk typeert het alleen maar degene die de uitspraak doet. Verder helemaal niemand

De koper van uw werk zal nooit volledig bevatten wat u in uw werk hebt gelegd. De tijd die er in zit. De energie die het gekost heeft. De waardering zal nooit 100% zijn en dat maakt het voor hen moeilijk om hun aankoop uit te leggen aan anderen. Of om de prijs die men er voor neergelegd heeft te rechtvaardigen,

Hier hebben we een heel belangrijk punt te pakken als we het hebben over de verkoopmogelijkheden van kunst. Het is van het grootste belang dat u uw kopers een handvat geeft om hun aankoop zo te verkopen, dat de omgeving jaloers wordt in plaats dat de hilariteit de boventoon voert.

Leg daarom uit wat er in uw werk steekt, waarom het bijzonder is, waarom u het op deze manier gemaakt hebt. Geef hen een antwoord op de domme opmerkingen van anderen. Een antwoord met harde argumenten waarmee men elke discussie kan winnen. Als u de onzekerheid van de klant en -nog erger- de angst om "af te gaan" kunt overwinnen hebt u de kans op verkoop van uw werk enorm vergroot.

Als u niet echt weet waar u beginnen moet dan zijn hier een paar tips die kunnen helpen om mensen tot bewonderaars van uw werk te maken. Om ze in een later stadium tot verdedigers en ambassadeurs van uw werk te maken!

Vertel ze dus gewoon lekker onbescheiden hoe goed uw werk is.

Voordat u begint om hen met deze flinke uitspraken te bestoken, moet u de mensen kunnen laten zien dat het kopen van uw kunstwerken echt iets is waaraan ze nooit mogen twijfelen. Vertel over andere verzamelaars die uw werk gekocht hebben. Vertel wat voor soort mensen dat waren. Vertel hoe lang het duurde voor men tot een beslissing kwam. Laat foto's zien hoe die werken bij iemand op de muur uitkomen.

Over foto's gesproken, bijvoorbeeld in een catalogus of op een website: Zorg er altijd voor dat er ook een foto van een werk is in de soort omgeving waar dat werk moet komen. Alleen een foto zegt helemaal niets. Die heeft geen omgeving, geen context. En dus zegt het niets. Maak het levendig. Maak het herkenbaar.

Dit soort voorbewerking laat uw mogelijke koper zien dat ze bezig zijn om net als die anderen voor hen een goede aankoop te doen. En dat ze niet bezig zijn om hun duur verdiende geld in rommel te steken wat ze straks alleen maar hoongelach op gaat leveren.

Maak anders een paar foto's bij vrienden of kennissen met uw werk aan hun muur. Geef desnoods het schilderij cadeau als het een goede promotiefoto oplevert. Zoveel out-of-the-pocket money kost dan nu ook weer niet.

Gaat dat allemaal echt niet lukken, blijf dan altijd eerlijk tegenover de klant. Vertel hen eerlijk dat ze de eerste zijn en dat u hun moed en smaak bewondert. Doe iets aan de prijs met als argument dat u het zo waardeert dan men uw werk wil aanschaffen. Eerlijkheid werkt in dit soort gevallen gewoon het beste.

Maar als u de mogelijkheden hebt, vertel anecdotes. Vertel over uzelf en over uw kunst. Vertel grappige verhalen over uw eerste verkooppogingen. Probeer een band met de mogelijke kopers op te bouwen. En dat lukt niet door een enorme afstand in te nemen.

Vertel ook over de prijs en hoe die tot stand gekomen is. Vertel over soortgelijke kunstenaars als uzelf en hoe die hun werk geprijsd hebben. En waarom. Vertel wat verzamelaars aanspreekt in uw werk.

Exposure En wat u altijd moet doen is vertellen over de mogelijkheden die u gehad hebt om uw werk te laten zien. Vertel over beurzen, galeries en eventuele onderscheidingen die uw werk gehad heeft.

Probeer deze tips uit. U zult zien dat ze werken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten